aluset

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Tampereella taas..

Kello 22.30 Huom: Julkaisin tämän postauksen vahingossa  hetkeksi jo pari tuntia sitten, mutta nyt se on vasta  valmis.

Tampereen hupireissu tyttären kanssa on takanapäin. Meillä oli oikein mukavaa. Aihettakin matkaan oli, sillä perjantaina juhlimme naistenpäivää ja lauantaina minun synttäreitä.:)

Lähdimme matkaan Torstai-iltapäivällä. Junamatka sujui kivasti, kun matkassa oli hyvää seuraa ja lankaa.;)
 Tampereen Rautatienkadun Cumulus oli ihan hyvä perushotelli. Ei meillä ollut mitään valittamista. Huone oli  viihtyisä ja se oli plussaa, kun pääsi hotelliin sisälle matkatavaroiden kanssa suoraan asemalaiturilta.
'
Illastimme Hämeenkadulla ravintola New Yorkissa. Kiva paikka, jossa ihan OK ruokakin.

Kun palasimme illalliselta hotellille niin paloauto kaarsi pihalle ja ihmisiä tuli portaikosta hotellin aulaan - osalla oli kylpytakit päällä.
Lopulta selvisi, että joku oli 7:ssä kerroksessa painanut vahingossa palohälytysnappia. Kun "vaara" oli ohitse niin palomiehet antoivat luvan palata huoneisiin. Hissit eivät kuitenkaan heti toimineet ja tulikin pakolllinen iltatreeni eli porraskävelyä kahdeksanteen kerrokseen.:)

Perjantaina aamiaisen jälkeen päätimme lähteä Museokeskus Vapriikkiin.

Matkan varrella piipahdimme ihastelmassa yli sata vuotta vanhaa kaunista Tampereen Tuomiokirkkoa ja erityisesti kirkon upeita taideaarteita kuten mm. Simbergin Käynnöksenkantajat-feskoa ja Magnus Enckelin alttaritaulua "Ylösnousemus".

Tässä  saavumme sitten Vapriikin museokeskukseen, joka sijaitsee vanhassa tehdasrakennuksessa Tammerkosken rannalla. Koska oli naistenpäivä niin me  "ladyt" saimme pääsyliputkin edullisesti.

Vapriikissa on sekä pysyviä näyttelyitä että vaihtuvia näyttelyitä. Meitä kiinnostivat tälläkertaa Muumiot, Linnut, Kengät ja Lelut.

Muumion arkun kansi.

Muinaisen Egyptin Steelat (vasemmalla) olivat litteitä, suorakulmion muotoisia kivilevyjä, joiden yläpään kulmat oli pyöristetty. Kivilevyyn kaiverrettiin uskonnollisia kaavoja ja kuvia, ja niitä aseteltiin alttareille ja hautakammioiden eteen pareittain. Hautaan laitettiin myös kaikkea tarpeellista kuten astioita ja  jopa "jalkavaimo" :), sillä haluttiin turvata hyvä elämä myös kuoleman jälkeen.

Näyttelyssä oli kaksi oikeaa muumiota-  naisen muumio ja yksivuotiaan vauvan muumio.

Näyttely oli meistä molemmista mielenkiintoinen. Juttelimme kuinka  mielenkiintoista olisi joskus päästä vierailemaan Egyptissä muinaisten Faaraoiden hautakammioissa .

Seuraavaksi menimme lintunäyttelyyn, joka olikin tosi mukava. :) Kaikenlaista tietoa siellä sai lintujen elämästä ja saihan siellä pelata Angry Birds-peliäkin.:)

Hauskinta meillä  oli lintukaraokehuoneessa, jossa lauloimme vuorotellen monta lintuaiheista laulua kuten Kulkuri ja Joutsen, Tiptii ja Albatrossi. :)

Vapriikin kenkänäyttelyssä on esillä 1000 kenkää. Ylärivissä vasemmalla olevat kengät ovat tosin  Muumiot- näyttelystä ja ne ovat n. 3000 vuotta vanhat. Vihreät silkkikengät ovat 1700-luvulta. Keskirivissä on 70-luvun muotia, joista tuleekin oma nuoruus nostalgisesti mieleen. Alarivin kengät  ovat 1930-ja -50-lukua.

Suutarinverstaskin näyttelystä löytyi ja pitihän se kuvata, sillä minun isoisäni on kotosin Tampereelta ja hänen isällään oli sata vuotta sitten suutarinvertas Tampereen keskustassa.

Vapriikin lelumuseossa oli myös nostalgista vierailla. Melkein samannäköinen mollamaija kuin tuo, joka istuu lattialla, oli minullakin lapsena. Taisin saada sen joululahjaksi.

Museossa käynnin jälkeen menimme hotellille lepäilemään ja valmistautumaan iltaa varten.
Ennen teatteria  söimme päivällisen kuuluisassa  ravintola Tillikassa Tammerkosken rannalla.

Samassa yli satavuotiaassa rakennuksessa on Tampereen teatteri, jonne menimme katsomaan Veriveljet Musikaalia.

Tulipas koettua todella vahva ja tunteita herättävä teatteriesitys. Hieno musikaali ja loistavat näyttelijät . Kuvassa kertoja Sami Hintsanen ja  Rouva Johnstonen roolissa Rinna Paatso. Näytelmällä on omat nettisivutkin. http://www.veriveljet.fi/musikaali/

Lauantaina nukuimme pitkään. Aamiaisen jälkeen pakkasimme tavarat ja veimme ne alas hotellin matkatavarasäilöön. Sitten kävelimme Tampereen TaitoShopiin, joka on keskustassa Koskikeskusta vastapäätä.

Lankoja en viitsinyt edes katsella, sillä Oulun TaitoShopissa on suurinpiirtein samat lankavalikoimat.

Sensijaan ihania käsitöitä ja sen sellaista oli mukavaa ihastella.

Ostin tuliasena löylyntuoksua  ja  kivan heijastimen.

Sitten lähdimme bussilla Särkäniemeen. Onhan siellä tullut ennenkin käytyä, mutta oli mahtava elämys käydä siellä
näin talvisaikaan.

Kaunis aurinkoinen sää oli houkutellut Näsijärven jäälle paljon ulkoilijoita, jotka näyttivät ihan  ahkerilta muurahaisilta tornista käsin katsoen.

Reilu tunti vierähti huikeissa maisemissa. Nautimme samalla Näsineulan "pyörivässä" ravintolassa kahvit, konjakit ja jälkiruuat.:) Tuo suklaakakku/vadelmasorbetti oli tosi herkullista.

Juna Ouluun lähti vasta kahdeksalta illalla niinpä ehdimme hyvin vielä juhlistamaan syntymäpäivääni kunnon aterialla.

Se teimme Viikinkiravintola Haraldissa. Valitsimme "PääHyvistä" aivan mahtavan kasvisaterian viineineen kahdelle.:)  Ihastuin kuvan savisiin viinimukeihin. Tarjoilija sanoi, että niitä voi ostaakin 15 euroa kappale. Enpä raskinu kuitenkaan tehdä kauppoja, mutta jos mieli muuttuu niin niitä saa ostaa Oulun Haraldistakin.

Junamatka Ouluun meni aika rattoisasti, kun värkkäilin tässä postauksessa olevat kollaasit ja vähän tuli kudottuakin. Juna tuli Oulun asemalle yhden maissa yöllä
45 minuuttia myöhässa. Väsyneitä oltiin, mutta onneksi rakas Roisto oli meitä asemalla vastassa. :)

Lopuksi haluan vielä esitellä tyttäreltäni saamani lahjat.

Retrohenkinen termoskannun, joka sopii tosi mukavasti punavalkoiseen keittiööni. Termoskannu onkin tärkeä tarpeellinen kapistus meidän keittiössä.

..ja vielä lisäksi sain keittööni sopivan tosi mukavan taulun.

Molemmat lahjat ovat kirpparilöytöjä. Ne olivat minulle tosi mieleisiä, joista tulen aina myös muistamaan yhteisen mukavan Tampereen matkamme.

Kiitos Satulle lahjoista ja ennenmuuta hyvästä matkaseurasta.

Hyvää viikonjatkoa kaikille!

t. Seijasisko

Jk: huomatkaa, että kuvia klikkaamalla näette ne vielä suurempina.

1. Voi sinulla on ollut ihana reissu.

2. Onnittelut vielä täälläkin!
    Olipas kiva matka teillä. Samoissa maisemissa tänään tuli pyörittyä, joskin vaan autolla ajellen. Ja Tipitii se oli meilläkin ihan olennainen viikonloppubiisi...

3. Wau miten ihana reissu. Tuo jos mikä piristää.

4. Kyllä Tampereella viihtyy ja siellä on paljon nähtävää ja koettavaa. :)

5. Olipa teillä ihana reissu ! t. Eija

6. Näin jälkikäteen sydämelliset onnittelut sinulle Seijasisko.Ihanan reissun olette tehneet.

7. Myöhästyneet synttärionnittelut blogiystävälle!

8. Myöhästyneet onnittelut minultakin !
    Sinulla on ollut oikea seikkailu, kun noin paljon olet nähnyt ja on tapahtunut, palokuntaa myöten :)

9. Onnitteluja täältäkin! Onpas ollut hieno reissu naisten kesken <3

10. Kylläpä teillä on ollut mukava tyttöjen reissu Tampereelle!
    Myöhästyneent synttärionnittelut Sinulle ystäväni!

11. Tosi ihana matkakertomus. Ja nam, nam, maittavan näköinen ruoka siellä Haraldissa.Syntymäpäiväonnitteluja Sinulle vielä tässäkin vaiheessa!
    toivottelee Helios

12. Oi kyllä teillä on ollut ihana tampereen reissu! Onnea synttärisi johdosta!

13. Myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut!
    Kyllä tuollaisella reissulla on ollut mukava viettää juhlaa. Äidin ja tyttären yhteiset matkat ovat mielestäni tosi mukavia.

14. Matkakertomuksesta päätellen teillä on ollut ihana matka. Paljon ehditte näkemään;) Tampere on ihana kaupunki, jos en asuisi Rovaniemellä niin asuisin Tampereella.
    Kävimme mieheni kanssa vuosituhannen vaihteessa Egyptissä, Luxorissa. Se historia siellä on upea, mutta ne arabit;(
    Kävimme myös Kuninkaiden laaksossa ja siellä mm. Ramsesin sekä Tutankhamonin haudoissa - mieleenpainuvaa, kuten myös Luxorin temppeli yms.
    Tilanne Egyptissä taitaa tällä hetkellä olla aika levoton, turismi sinne kärsii. Kunhan rauhoituu niin kannattaa.

1. Varmasti mahtava elämys käydä Luxorissa. Minä on monesti ehdotellu miehelle Egyptin reissua , mutta vastaus on kymmenen vuotta ollut jo sama : "En lähde.Siellä on liian levotonta ja sieltä saa helposti maha-taudin." Tottahan se on ja nythän tilanne on tavallista levottomampi :(

15. Olipa teillä ihanan oloinen, monipuolinen ja mukava matka!
    Ja Oikein paljon onnea syntymäpäiväsi johdosta :)

16. Kiitos onnitteluista ja mukavista kommenteista kaikille!

17. Teillä oli vallan ihana äiti-tytär-reissu!
    Paljon onnea sinulle näin jälkikäteen!

18. Tuntui niin mukavalle "reissata" tarinasi kanssa. Noin se on, kun sen osaa järjestellä kaiken. Yhdistää kulttuurin ja muut katsomiset mitä pitää ja ihan omaan tahtiin. Ihailen taitoasi, että ei tule sitä tylsistymistä, kuin jos lähtee noin vain matkalle, eikä osaa mitä tehdä siellä, jos jää hotellihuoneeseen, niin tahtoo olla yhtä "lusimista" siellä.